۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۳۰۰۴۳

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۹ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۹ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 19 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۹/۱۹ 

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 700 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 645 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 508 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 609 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 929 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 476 هزار و 500 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1462.5 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 635 هزار و 300 تومان، هر مثقال طلا 2 میلیون و 67 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 13 هزار و 650 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 796 تومان و قیمت پوند انگلیس 18 هزار و 233 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به دیروز  13 هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 13هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 850 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 500  تومان است.

 

چرا دلار گران شد؟

سید بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، اظهار داشت: بازار ارز تابع عرضه و تقاضاست و هر زمان یکی از این متغیرها تغییر کند، قیمت ارز نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، هرچند افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر دلیل اقتصادی و علمی ندارد و بیشتر ریشه سیاسی دارد.

وی با تأکید بر مشخص بودن منابع ارزی ایران، افزود: بازیگران ارزی نیز در بازار شناخته‌شده‌اند؛ ضمن آنکه بازار ارز از وقایع داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرد، بنابراین زمانی که دولتی‌ها رسماً اعلام می‌کنند که "اداره کشور مشکل است و بدون نفت نمی‌توانیم اداره کنیم"، به بازار سیگنال منفی داده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه محدودیت‌ها برای نقل و انتقال ارز نیز در نوسان قیمتی دلار مهم است، گفت: بازار نیما در ماه‌های اخیر درحال تقویت بود ولی بعد از تغییر شرایط برای عرضه ارز در این بازار، استقبال کم و بعد از آن در مقطعی قیمت‌های بازار آزاد از نیما ارزانتر شد.

وی با بیان اینکه تقاضاهای نیمایی در هفته‌های اخیر به‌سمت بازار آزاد رفت، تصریح کرد: همچنین مشخص شدن درآمدهای ارزی در بودجه 99، پایان سال میلادی، زمان واریز شهریه‌های دانشگاهی برای ترم جدید، مسافرت‌های نوروزی، دورنمای منابع ارزی، صادرات نفت و البته افزایش قیمت بنزین از دیگر دلایل افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر است.

حسینی هاشمی راجع به اهمیت افزایش قیمت بنزین در تشدید نوسانات ارزی گفت: افزایش قیمت بنزین تأثیر زیادی روی سایر قیمت‌ها دارد هرچند دولت تلاش دارد از طریق سرکوب قیمت‌ها مانع از افزایش قیمت کالا و خدمات بعد از افزایش قیمت بنزین شود ولی در این زمینه چندان موفق نبوده است.

این فعال اقتصادی با تصریح به تورم 8ــ9درصدی افزایش قیمت بنزین در سایر کالاها و خدمات، ادامه داد: هرچند اعلام شده بعد از افزایش قیمت بنزین، صرفه‌جویی 20ــ30 میلیون لیتری در مصرف بنزین داشتیم، بنابراین دولت می‌تواند تدابیری برای افزایش صادرات بنزین به کشورهای همسایه و ورود درآمدهای ارزی جدید به کشور داشته باشد تا از این طریق بازار ارز هم به آرامش برسد.

وی ضمن تأکید بر اینکه اقتصاد به‌شدت تحت تأثیر آرامش سیاسی است، افزود: چالش‌های داخلی تأثیر مستقیم در بازار ارز دارد، بنابراین اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داد بی‌تأثیر در رفتار مردم و نگرانی‌ها در خصوص آینده قیمت‌ها نبوده است.

 

قیمت انواع میوه در بازار

قیمت میوه در بازار تهران نسبت به روزهای گذشته روند ثابتی دارد و افزایش قیمتی نداشته است، قیمت گوجه فرنگی در روزهای گذشته که از کیلویی ۱۲ هزار تومان هم رد شده بود آرام آرام روند کاهشی را ادامه می دهد و نسبت به هفته گذشته یک هزار تومان کاهش یافته است.

بنا به قول مسئولان قرار بود این روزها قیمت گوجه فرنگی به شرایط نرمال خود برگردد اما روز گذشته  اعلام کردند که بارندگی ها در منطقه جنوب کشور که محل تولید گوجه فرنگی در این فصل است کاهش قیمت را به تاخیر انداخته است.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار فارس، قیمت انواع میوه در منطقه ۱۹ تهران به این شرح است.

قیمت انواع میوه
میوه قیمت (تومان)
سیب       5000
پرتقال      3300
انار     6800
لیمو شیرین     4500
خیار     4900
گوجه فرنگی    8500
سیب زمینی    3000
پیاز    3000
موز    10500
کلم سفید    2800

 نرخنامه شهرداری برای امروز هم برای فروش در غرفه های شهرداری به این شرح اعلام شده است.

این نرخ ها روزانه است و هر 12 ساعت تغییر می کند.

قیمت میوه معمولا در فصل زمستان به دلیل کاهش تولید افزایش می یابد راهکار آن گرایش سیاست کشاورزی به سمت تولید گلخانه ای است که این روش البته تضمین کننده امنیت غذایی کشور هم است زیرا تولید گلخانه ای عملکرد زیادی دارد و در هر فصلی امکان تولید وجود دارد بنابراین با این روش از همه منابع و ظرفیتها می توان استفاده کرد.

 

رکوردشکنی دیگری از بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 19 آذر 98 با جهش 3 هزار و 642 واحد به رقم 339 هزار و 434 واحد رسید و شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 943 واحدی به رقم 105 هزار و 122 واحد رسید. 

علت افزایش شاخص بورس در شرایط کنونی جذب نقدینگی‌های سرگردان در بازار است که به دلیل رکود در صنعت ساختمان و ملک و بازار طلا و ارز، مردم سرمایه‌های خرد را به بازار بورس آورده‌اند و به دلیل نقدشوندگی این بازار ترجیح می‌دهند، در بورس سرمایه‌گذاری کنند. 

ارزش روز بازار در بورس تهران که ناشی از تعداد سهام شرکت ها در ارزش سهام شرکت‌های بورسی است به بیش از 1238 تریلیون تومان رسیده است. 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.7 میلیارد اوراق مالی سهام و حق‌ت قدم در قالب 604 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 708 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 975 واحد رشد کرده و به رقم 90 هزار و917 واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 630 واحد افزایش یافته و به رقم 70 هزار و 245 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با افزایش 4 هزار و 530 واحد به رقم 401 هزار و 320 واحد رسید. 

شاخص بازار اول بورس با افزایش 2 هزار و 266 واحد به رقم 244 هزار و 478 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده در آن انجام می‌شود، با افزایش 9 هزار و 122 واحد به رقم 700 هزار و 278 واحد رسید. 

امروز نمادهای تاپیکو، گسترش نفت پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پارس و مخابرات ایران بیشترین افزایش در شاخص بورس را ایجاد کرده‌اند و نماد گروه مپنا بیشترین کاهش در شاخص کل را باعث شده است. 

امروز نمادهای بانک ملت به قیمت هر سهم 6 هزار و 213 ریال، بانک تجارت 481 ریال، بانک اقتصاد نوین 3 هزار و 137 ریال، فولاد مبارکه، گروه مپنا، سایپا و پالایس نفت اصفهان از نمادهای پربیننده و مورد علاقه معامله‌گران بورس بوده‌اند.

به گزارش فارس، در پایان معاملات امروز فرابورس ایران، شاخص کل 40 واحد رشد کرده و به رقم 4 هزار و 391 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 252 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 2.1 میلیارد سهام، اوراق مالی، حق‌تقدم و یا اوراق تسهیلات مسکن از فرابورس خریده و در قالب 322 هزار نوبت معامله و به ارزش 1535 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، پتروشیمی زاگرس، توزیع داروپخش و بانک دی و نیز رزین معدن آسیا بوده‌اند. 

امروز همچنین با پیام ناظر بازار، برخی از نمادهای بورسی دچار توقف، برخی بازگشایی شده و تعدادی مشمول حراج مجدد شدند. با پیام ناظر بازار، توقف نماد شرکت کابل البرز و بیمه آسیا و شرکت گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان انجام شد. 

وقفه معاملاتی نماد شرکت سپنتا انجام شد. بازگشایی نماد معاملاتی حق تقدم شرکت تراکتورسازی ایران و نیز شرکت لاستیکی سهند، سیمان فارس، مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران اتفاق افتاد. 

توقف نماد معاملاتی شرکت پارس الکتریک، بازگشایی نماد سیمان شرق، وقفه معاملاتی نماد آلومینیوم ایران، توقف نماد شرکت بین‌المللی محصولات پارس، تولیدکننده شوینده‌ها، توقف نماد کابل البرز و توقف نماد سرمایه‌گذاری شفادارو روی داد. 

در پیام دیگری از ناظر، بازگشایی نماد معاملاتی گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، کشت و صنعت پیاذر، شرکت واسپاری ملت اتفاق افتاد. 

همچنین بازگشایی نماد شرکت ایران‌دارو، وقفه معاملات در نماد لامپ پارس شهاب، بازگشایی نماد فولاد سپید سراب کویر، قند ثابت خراسان روی داد. 

همچنین وقفه در معاملات نماد سیمان داراب، شرکت صنعتی آما، شرکت کاشی و سرامیک حافظ، شرکت نورد آلومینیوم، شرکت تولیدی مهرام، شرکت صنایع شیمیایی سینا، نماد جام دارو، نماد رینگ‌سازی مشهد، نماد سیمان درود روی داد و در پیام دیگری حراج مجدد نماد سیمان دشتستان و حق‌تقدم شرکت موتوسازان تراکتورسازی ایران اتفاق افتاد. 

همچنین نماد معاملاتی قند لرستان و شرکت مهندسی نصیر ماشین روی داد. 

 

قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت در معاملات امروز برای دومین روز متوالی، به علت چشم‌انداز ضعیف از تقاضای نفت کاهش یافت و این چشم انداز توانست اثر توافق اخیر کاهش تولید اوپک را خنثی کند.

هر بشکه نفت برنت با 13 سنت کاهش 64.12 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 4 سنت کاهش 58.98 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی به ترتیب در روز دوشنبه 0.2 درصد و 0.3 درصد کاهش قیمت را ثبت کردند.

بانک «ای‌ان‌زد» در یادداشتی نوشت: «رضایت از کاهش تولید کوتاه مدت بود و کاهش غیرمترقبه در صادرات چین، تاثیر درگیری تجاری را مشخص کرد.»

آمارها نشان داد صادرات چین در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته 1.1 درصد کاهش یافته است.

در ادامه یادداشت بانک ای‌ان زد آمده است: «با توجه به اینکه تعرفه‌های جدید در 15 دسامبر اجرایی می‌شوند، بازار در حال رصد دقیق مذاکرات است.»

هنینگ گلویستن، تحلیلگر بازار در یادداشتی نوشت: «علی‌رغم کاهش داوطلبانه اوپک، بازارهای نفتی همچنان به خوبی از نفت تامین هستند... با توجه به اینکه انتظار می رود تولید نفت غیراوپکی ها (افزایش شدید در تولید آمریکا، برزیل و نروژ) در سال آینده بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.»

 

عراق واردات 17 محصول کشاورزی از ایران را ممنوع کرد+ سند

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی و معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد ‌عراق واردات ۱۷ محصول زارعی و باغی شامل ‌گوجه‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی، بادنجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم از ایران را به دلیل خودکفایی ممنوع کرده است.  

در متن این نامه آمده است: با عنایت به نامه شماره ۹۸/۲۴۰/۳۰۷۶۶ مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۴ دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران (نامه پیوست) در خصوص اخبار تجاری واصله از دفتر رایزن محترم ج. ا. ایران در بغداد- عراق در نیمه دوم آبان ماه به استحضار می رساند با توجه به بند ۴ جدول مرتبط و اعلام وزارت کشاورزی کشور عراق این کشور در تولید ۱۷ محصول زراعی و باغی (شامل: گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی، بادمجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم) به خودکفایی رسیده است و برای حمایت از تولید داخل واردات این محصولات را به داخل کشور ممنوع کرده است. لذا خواهشمند است دستور فرمائید جهت جلوگیری از خسارات احتمالی به کشاورزان در برنامه ریزی الگوی کشت و تولید بازنگری لازم صورت پذیرد.

 

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات